Vi tilbyder professionel tandbehandling med fokus på kvalitet

Bestil tid på telefon: 45 86 12 10

Skal vi ringe dig op?

Udfyld felterne, og vi kontakter dig​

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

​Parodontose

​Parodontose starter som en tandkødsbetændelse, der skyldes at bakterier har samlet sig langs tandkødsranden. Denne tandkødsbetændelse kan via en effektiv behandling standses. Forbliver betændelsen ubehandlet kan den videreudvikle sig til parodontose. Parodontose er karakteriseret ved fordybelse af tandkødslommerne samt nedbrydning af knoglen omkring tænderne. Ved fremskreden parodontose vil tænderne løsnes og falde ud.

​Hvordan stiller tandlægen diagnosen parodontose?

​Ved den regelmæssige undersøgelse indgår der en kontrol af tandkød og tandkødslommerne omkring tænderne. Sunde tandkødslommer er 1 til 3 millimeter. Er de over 3 millimeter, taler man om let parodontose, og er tandkødslommerne over 5 millimeter, er parodontosen alvorlig. Den endelige og sikre diagnose stilles med røntgenoptagelser.

Behandling af parodontose:

​I første omgang skal sygdommens omfang kortlægges. Dette gøres ved at opmåle tandkødslommerne. Tandkødslommernes dybde er et udtryk for, hvor meget kæbeknoglen omkring tænderne er blevet nedbrudt af parodontosen. Det anbefales at tænderne og tandkødslommerne renses minimum hver 3 måned. Er lommerne meget dybe kan det være nødvendigt at foretage rensning og afglatning af tændernes rodoverflader (tandrodsrensning).

Ved de alvorligere tilfælde af parodontose, kan det være nødvendigt med mindre kirurgiske indgreb, hvor man løfter tandkødet til side og foretager de nødvendige udrensninger.

Hvordan forebygges parodontose?

​De fleste mennesker opdager ikke at de har parodontose før den er fremskreden, så derfor er det vigtigt at overholde de halvårlige undersøgelser.

Foruden en grundig tandbørstning med en blød tandbørste to gange daglig bør man bruge tandtråd, mellemrumsbørster eller tandstikkere en gang daglig.

Det er påvist at rygere oftere udvikler parodontose, og ofte af en sværere grad, samt at effekten af parodontose behandlingen er mindre hos rygere end hos ikke rygere. Rygestop anbefales.

​Se kundernes vurdering af os på bedømmelse.dk

Mandag                  8:00-16:00

Tirsdag  ​                 8:00-17:00