Råd og vejledning om tandudtrækning

Blødninger

Det er normalt, at det bløder efter du har fået trukket en tand ud. Sive blødning i op til et par dage efter behandlingen er ofte forekommende. Hvis blødningen tiltager kraftigt efter udtrækningen, kan du stoppe denne ved at lægge pres på såret vha. et par vatruller, som du bider fast i ca. 30 minutter. Har du forsøgt dette 3-4 gange uden held, skal du dog kontakte os eller tandlægevagten for at få stoppet blødningen.
Hvis du tager smertestillende piller, bør du undgå piller indeholdende acetylsalicylsyre , f.eks. kodimagnyl, da dette stof virker blodfortyndende og modvirker koagulering (at blodet størkner). Det er en god idé at sørge for at holde hovedet højt, og sove med en ekstra pude under hovedet samt undgå fysiske anstrengelser.

Smerter

Det er næsten umuligt at undgå smerte og ømhed, når man har fået trukket en tand ud. Vi anbefaler, at du tager en smertestillende pille, f.eks. 1 ubuprofen, 600 mg hver 8. time i de første 24 timer, for at holde smerten nede. Det er bedst at begynde den smertestillende behandling før smerterne opstår dvs. inden bedøvelsen holder op med at virke.

Hvis smerterne stadig varer ved 48 timer efter din behandling, kontakt da os eller tandlægevagten.

Hævelsen

Der kan forekomme hævelse efter en tandudtrækning.
For at forebygge hævelse og blødning kan man holde en ispose el.lign. udenpå kinden, der hvor tanden har siddet,  i ca. 1/2 time efter tandudtrækningen. Dette vil nedsætte risikoen for hævelse.

Tandbørstning

Efter en tandudtrækning er det vigtigt at såret får tid til at hele.
Du skal derfor ikke forsøge at børste eller skylle oppe i såret, men lade det være i fred. Resten af tænderne børstes almindeligt med tandpasta.

Se kundernes vurdering af os på bedømmelse.dk Se mere på bedømmelse.dk

Tlf.: 45 86 12 10

info@tandlaegerneremvig.dk

Mandag 8:00-17:00